• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 468
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: پرفشاری خون یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است و ویتامین آنتی اکسیدانت c با تغییر در عوامل مستعد کننده ممکن است باعث کاهش پرفشاری خون شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر ویتامین آنتی اکسیدانت c میزان فشار خون بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی که به روش قبل و بعد در مرکز قلب حضرت فاطمه شیراز در سال 1381 انجام شد، تعداد 35 بیمار مبتلا به پرفشاری خون که فاقد بیماری های کلیوی، کبدی، قلب و عروقی و غیره بودند، انتخاب شدند. شاخص آنتروپومتریک اندازه گیری و نمایه توده بدنی محاسبه شد. یک پرسش نامه بسامد خوراک تکمیل و توسط نرم افزار nutrition iii تجزیه و تحلیل شد. هولترمانیتورینگ 24 ساعته فشار خون جهت اندازه گیری فشار خون و یک نمونه خون ناشتا جهت تعیین مقدار ویتامین ث پلاسما به روش 2 و 4 و دی نیتروفنیل هیدرازین با استفاده از اسپکتروفتومتر uv/vis در طول موج 520 نانومتر در ابتدای مطالعه و پس از یک ماه مصرف قرص ویتامین ث 500 میلی گرمی در روز اندازه گیری شد. داده ها با آزمون های آماری t زوج و ضریب همبستگی اسپیرمن و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: مصرف مکمل ویتامین ث به طور معنی داری میزان فشارخون سیستولیک (p<0.003) و میزان فشار دیاستولیک را کاهش داد (p<0.005). غلظت اسید اسکوربیک پلاسما به طور معنی داری بعد از مصرف مکمل ویتامین ث افزایش یافت (p<0.005). ارتباط معکوس معنی داری بین فشار خون سیستولیک و غلظت اسید اسکوربیک پلاسما در ابتدای مطالعه به دست آمد (p<0.006). بین مقدار فشار خون سیستولیک در ابتدای مطالعه با نسبت درصد تغییرات فشار خون سیستولیک رابطه معنی داری به دست آمد. بین مقدار فشار خون دیاستولیک در ابتدای مطالعه با نسبت درصد تغییرات فشار خون دیاستولیک نیز رابطه معکوس معنی داری مشاهده شد (p<0.005).

    نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر مصرف مکمل ویتامین ث به میزان 500 میلی گرم در روز به مدت یک ماه منجر به کاهش میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در بیماران مبتلا به پرفشاری خون می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها