• رفتارهای دردناک ناشی از تزریق فرمالین و تحمل نسبت به مرفین در رت نر معتاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 482
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: فرمالین، محرک دردزای شیمیایی، یک درد دومرحله ای ایجاد می کند که مرحله دوم آن الگویی از درد التهابی مزمن مشابه دردهای بالینی است.

    هدف: مطالعه به منظور ارزیابی رفتارهای دردناک ناشی از تزریق زیرجلدی فرمالین و اثرات تحمل نسبت به مرفین در نوع پاسخ رت های نر معتاد انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی که در سال 1380 انجام شد آزماییش های کمی درد برای دو رفتار لیسیدن مکان تزریق و جمع کردن پوست در موش های سالم و معتاد با تزریق فرمالین 2.5 درصد مورد سنجش قرار گرفتند. برای بررسی تحمل نسبت به بی دردی ناشی از مرفین، مقدار 10 میلی گرم بر کیلوگرم مرفین به صورت درون صفاقی تزریق و سنجش درد ادامه یافت.

    یافته ها: الگوی درد دو مرحله ای ناشی از فرمالین در حیوان های سالم و معتاد مشاهده شد. در گروه سالم رفتارهای دردناک با تزریق درون صفاقی مرفین در گروه معتاد در هیچ کدام از پاسخ های دردناک ناشی از تزریق فرمالین تفاوت معنی دار نداشت. پاسخ لیسیدن مکان تزریق در گروه معتاد افزایش معنی داری نسبت به حیوانات سالم نشان داد (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، مصرف درازمدت مرفین در رت های معتاد تشدید درد ناشی از فرمالین را نسبت به حیوان های سالم به دنبال دارد. رت های معتاد تحت تزریق فرمالین، نسبت به بی دردی ناشی از تزریق مرفین تحمل نشان می دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها