• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 625
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: با توجه به فراوانی روزافزون بیماری های غیرواگیر به ویژه بیماری های قلبی-عروقی در کشور و ارتباط عوامل خطرساز دوران کودکی با دوران بزرگسالی، انجام مداخله جهت اصلاح شیوۀ زندگی از اوایل عمر ضروری به نظر می رسد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین راه کارهای مناسب برای اصلاح شیوه زندگی خانواده ها در جهت پیشگیری اولیه از بیماری های غیرواگیر انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه در راستای برنامه قلب سالم اصفهان، به مورد اجرا گذاشته شد. پس از بررسی وضعیت موجود در شهرستان های اصفهان، نجف آباد و اراک، جهت اصلاح شیوه زندگی مردم در اصفهان و نجف آباد مداخله هایی انجام شد و با ارزشیابی سالیانه و ارزشیابی نهایی پس از سه سال وضعیت این دو شهرستان با اراک مورد مقایسه قرار می گیرد تا میزان کارآیی مداخله ها تعیین شود .

    یافته ها: میانگین نمرۀ آگاهی دانش آموزان، والدین و مسؤولین مدارس در مورد عوامل خطرساز در سه شهرستان تفاوت معنی داری نداشت. حدود نیمی از دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان در سه شهرستان دو ساعت در هفته در مدرسه ورزش منظم انجام می دادند. میانگین مدت تماشای تلویزیون در هر سه شهرستان حدود 4 ساعت در شبانه روز بود. بیشترین میان وعده غذایی مصرفی به ترتیب پفک، کیک، بیسکویت، چیپس، میوه، لقمه نان و پنیر و شکلات بود که از این نظر تفاوت معنی داری در سه شهرستان وجود نداشت. در هر سه شهرستان علی رغم آگاهی دانش آموزان از سالم تر بودن روغن مایع نسبت به روغن جامد، بیشترین نوع روغن مصرفی در خانواده ها، روغن جامد بود. فراوانی دانش آموزانی که ذکر کرده بودند یک فرد سیگاری در خانواده خود دارند در شهرستان های اصفهان و نجف آباد 40.6% و در اراک 42.8% بود.

    نتیجه گیری: این طرح تلاش دارد تا بتواند الگوی مناسبی جهت ادغام مداخلات جامعه نگر متناسب با شرایط فرهنگی و اقتصادی- اجتماعی جامعۀ خود جهت ادغام در سیستم بهداشتی و آموزشی موجود ارائه نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها