• مقایسه اثر تجویز دو ماهه و چهار ماهه ویتامین e بر ماستالژی دوره ای

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 572
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: یکی از شایع ترین علل مراجعه زنان به مراکز مراقبت های بهداشتی، ماستالژی دوره ای است که با توجه به ماهیت آن تجویز صحیح دارو اهمیت دارد.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه اثر درمانی تجویز دو ماهه و چهار ماهه ویتامین e بر ماستالژی دوره ای زنان سنین باروری انجام شد.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی دو سوکور، 150 زن مبتلا به ماستالژی دوره ای مراجعه کننده به سه درمانگاه شهرستان قزوین در سال 83-1382 به صورت تصادفی به دو گروه مطالعه و شاهد (هر گروه 75 نفر) تقسیم شدند. شدت و مدت درد پستان با استفاده از خط درد و جدول ثبت درد پستان ارزیابی شد. به دو گروه مطالعه و شاهد روزانه دو عدد قرص (200 واحد) ویتامین e و دارونما به صورت خوراکی و جویدنی برای 4 ماه داده شد. پیگیری به صورت دو ماهه و چهار ماهه انجام و شدت و مدت درد پستان و عوارض جانبی تجویز دارو پس از درمان بررسی شد. داده ها با آزمون های آماری تی، کلموگروف-اسمیرنوف، ویلکاکسون و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: مصرف دو ماهه و چهار ماهه ویتامین e شدت درد پستان دوره ای را  نسبت به دارونما در گروه شاهد کاهش داد، ولی این کاهش در ماه چهارم معنی دار بود (p=0.001). مصرف دو ماهه و چهار ماهه ویتامین e مدت درد پستان دوره ای نسبت به دارونما در گروه شاهد کاهش داد ولی این کاهش در ماه چهارم معنی دار بود (p=0.000).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها و عدم وجود عوارض جانبی، ویتامین e می تواند جایگزین مناسبی برای سایر درمان های دارویی ماستالژی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها