• مقایسه بهداشت محیط و ایمنی مدارس عادی-دولتی با غیرانتفاعی شهر قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 680
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: یکی از عوامل موثر در ارتقای سطح سلامت و شکوفایی استعداد دانش آموزان، بهداشت محیط و ایمنی مدارس است.

    هدف: مطالعه مقطعی که در سال 1380 انجام شد، از 252 مدرسه ناحیه 1 و 2 شهر قزوین تعداد 68 مدرسه (27%) شال 48 مدرسه دولتی و 20 مدرسه غیرانتفاعی به طور تصادفی انتخاب و اطلاعات مربوط به وضعیت بهداشت محیط و ایمنی آنها جمع آوری و با استانداردهای موجود مقایسه شد. داده ها با آزمون های دقیق فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: تمام مدارس غیرانتفاعی و 95.7% مدارس دولتی از نظر نسبت سطح مدرسه به  دانش آموزان، وضعیت بهداشتی، شیرهای آبخوری و پله ها اضطرابی وضعیت نامطلوب داشتند. مدارس دولتی دخترانه از نظر پله ها، پوشش کف راهروها، زباله دان، حفاظ پنجره ها و مربی بهداشت و مدارس غیرانتفاعی دخترانه از نظر حفاظ پنجره ها و پوشش حیاط در مقایسه با گروه مقابل وضعیت مطلوب تری داشتند. (p<0.05) مدارس دولتی پسرانه از نظر نسبت آبخوری ها (p<0.005)، اتاق بهداشت (p<0.05)، مربی بهداشت (p<0.05)، تخته سیاه (p<0.005)، تهویه (p<0.01) و سیستم گرمایشی (p<0.001) و مدارس پسرانه و دخترانه غیرانتفاعی از نظر نسبت مساحت زمین مدرسه به دانش آموزان (p<0.001) و کپسول آتش نشانی (p<0.005) در مقایسه با گروه مقابل وضعیت مناسب ترین داشتند. در کل، مدارس دولتی در 8 مورد و مدارس غیرانتفاعی در 4 مورد مربوط به ایمنی و بهداشت محیط در مقایسه با هم دارای شرایط بهتری بودند و اختلاف بین موارد فوق معنی دار بود.

    نتیجه گیری: تمام مدارس دولتی و غیرانتفاعی از نظر بهداشت محیط و ایمنی با نارسایی هایی مواجه هستند، ولی در مقام مقایسه، مدارس دولتی نسبت به مدارس غیرانتفاعی از وضعیت مطلوب تری برخوردارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها