• شیوع دردهای مزمن و اثرات آن در زندگی روزمره نوجوانان شهر قزوین

    نویسندگان :
    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 667
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: دردهای مزمن در بین نوجوانان باعث افزایش غیبت از مدرسه، اختلال در خواب، اختلال در انجام فعالیت های جسمانی و ورزشی، اختلال در تفکر، مشکل در اشتها، محدودیت در زندگی اجتماعی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین شیوع دردهای مزمن و مشکلات ناشی از آن در زندگی روزمره نوجوانان شهر قزوین انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تحلیلی که در سال 1384 در شهر قزوین انجام شد، 200 نوجوان دختر و پسر 12 تا 15 ساله با نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه شدند. جهت بررسی اعتبار علمی پرسش نامه از روش اعتبار محتوا و برای بررسی اعتماد علمی آن از آزمون مجدد استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آمار توصیفی و آزمون های دقیق فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: شایع ترین دردها سردرد (36%)، چشم درد (21.5%) و  شکم درد (21%) بودند. شیوع درد در دختران بیش تر از پسران (86% در مقابل 66%) و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود80% .(p<0.001) نوجوانان اثرات شدید تا متوسطی از درد را در زندگی روزمره خود مطرح نمودند. از جمله عوامل روانی تشدید کننده درد، عصبانیت (58.1%) و تنش (45.6%) و از جمله عوامل فیزیکی تشدید کننده درد، سرماخوردگی (44.4%) بود.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع بسیار بالای دردهای مزمن در نوجوانان و اثرات بسیار وسیع این دردها در زندگی روزمره و کیفیت زندگی ایشان، لازم است مربیان، معلمان و والدین با اهتمام بیشتری به غربالگری دردهای مزمن در نوجوانان بپردازند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها