• تاثیر اسیداسکوربیک بر سطح سرمی مس، روی، فعالیت آنزیم سرولوپلاسمین و شاخص های آهن در مردان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 531
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: استفاده بی رویه از ویتامین ث نگرانی هایی در مورد برخی آثار سوء این ویتامین به وجود آورده است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر ویتامین ث بر سطح سرمی مس، روی، شاخص های آهن و فعالیت آنزیم سرولوپلاسمین انجام شد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی دوسوکور در سال 1378 در انستیتو تحقیقاتی تغذیه  و  صنایع غذایی ایران بر روی 36 داوطلب مرد سالم انجام شد. داوطلبان به طور تصادفی به سه گروه با دریافت مقدار روزانه 500 و 1000 میلی گرم ویتامین ث و گروه شاهد تقسیم شدند. نمونه های خون ناشتا قبل از شروع و پایان دوره مطالعه (هفته ششم) جمع آوری شد. میزان غلظت مس و روی با دستگاه جذب اتمی و فعالیت آنزیم سرولوپلاسمین و ویتامین ث خون با روش کلرومتریک اندازه گیری شدند. آهن، tibc و هموگلوبین با استفاده از کیت ساخته شرکت زیست شیمی و درصد اشباع ترانسفرین از رابطه /tibcˣ100 آهن سرم محاسبه شد. الگوی مصرف روزانه مواد غذایی از طریق پرسش نامه 24 ساعت یادآمد خوراک برای یک روز در شروع و پایان مطالعه ثبت و ارزیابی شد.

    یافته ها: میانگین سطح ویتامین ث خون در هفته ششم در گروه های 1000 و 500 میلی گرم ویتامین ث و  شاهد به ترتیب (p=0.04) 23% ,(p=0.001) 76% ,(p=0.001) 67% افزایش معنی داری را نشان داد. میانگین فعالیت آنزیم سرولوپلاسمین در هفته ششم در گروه 1000  میلی گرم ویتامین ث به طور معنی داری کاهش یافت (p=0.001). تغییرات سطح مس و آهن معنی دار نبود و در مورد روی متاثر از ویتامین نبود. تغییر معنی داری در رژیم غذایی افراد در طی مطالعه مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، تجویز روزانه ویتامین ث در مقدارهای 1000 و 500 میلی گرم را نمی توان توصیه نمود و ضرورت برای تحقیقات بعدی وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها