• شیوع پرفشاری خون و ارتباط آن با سایر عوامل خطر بیماری های قلبی-عروقی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 529
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: پرفشاری خون یکی از مهم ترین عوامل خطر بیماری های قلبی-عروقی محسوب می شود .

    هدف: مطالعه به منظور تعیین شیوع پرفشاری خون و همراهی آن با سایر عوامل خطر بیماری های قلبی-عروقی در اصفهان، نجف آباد و اراک انجام شد.

    مواد و روش ها: در مرحله اول برنامه قلب سالم اصفهان در سال 80-1379، پرسش نامه حاوی اطلاعات دموگرافیک، مصرف دارو و وضعیت سیگار در افراد بالای 20 سال تکمیل شد. این مطالعه مقطعی بر روی 12494 نفر انجام شد که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از خوشه هایی در مناطق شهری و روستایی انتخاب شدند. سپس معاینه جسمی شامل اندازه گیری فشار خون، شاخص توده بدنی، اندازه گیری دور کمر و لگن انجام شد. از افراد مورد نظر نمونه خون ناشتا جهت اندازه گیری قند، کلسترول تام و تری گلیسرید گرفته شد و دو ساعت پس از مصرف گلوگز دوباره نمونه خون گرفته شد. داده ها با آزمون آماری کای دو تجزیه و تحلیل شدند .

    یافته ها: %48 افراد مورد مطالعه مرد و %52 زن با میانگین سنی 15.3±39 و 14.5±38.8 سال بودند. شیوع پرفشاری خون در مردان 15.6% و در زنان 18.8% بود. در کلیه سنین به جز سنین زیر 25 سال شیوع پرفشاری خون در زنان بیش از مردان بود. 26.7% مردان و 47.7% زنان مبتلا به پرفشاری خون، داروی کنترل کننده فشارخون مصرف می کردند. فشارخون 6.4% مردان و 13.8% زنانی که تحت درمان بودند، کنترل شده بود. در 86.5% مردان و 89.3% زنان دارای پرفشاری خون حداقل یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی-عروقی وجود داشت که این ارتباط با افزایش سن قوی تر می شد و چاقی (به خصوص چاقی شکمی) شایع ترین عامل خطر بود (%41.9 در مردان و %59 در زنان). به جز مصرف دخانیات، شیوع بقیه عوامل خطر با افزایش شدت فشار خون افزایش می یافت .

    نتیجه گیری: شیوع بالای پرفشاری خون و همراهی آن با سایر عوامل خطر بیماری های قلبی-عروقی، لزوم برنامه های مداخله ای وسیع در سطح جامعه را می طلبد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها