• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 573
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: برخی عوامل دوران شیرخوارگی می توانند در بروز چاقی دوران کودکی نقش داشته باشند. شناخت این عوامل می تواند به پیشگیری اولیه از این عارضه در کودکی که با چاقی دوران بزرگسالی نیز مرتبط است کمک کند.

    هدف: مطالعه با هدف مقایسه وزن تولد، فراوانی و طول مدت مصرف شیر مادر در دوران شیرخوارگی در کودکان مبتلا به چاقی با گروه شاهد انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مورد-شاهدی در سال 1381 در اصفهان انجام شد. 140 کودک 2 تا 12 ساله مبتلا به چاقی (نمایه توده بندی بیش از صدک 95 برای سن و جنس) و به تعداد مساوی گروه شاهد که در همسایگی گروه مورد زندگی می کردند و از نظر جنس و گروه سنی همسان سازی شده بودند، انتخاب شدند. وزن زمان تولد بر اساس کارت مشخصات زمان تولد با نمودار درج شده در کارت واکسن و فراوانی و طول مدت استفاده از شیر مادر بر اساس پاسخ مادر ثبت شد. داده ها توسط نرم افزار spss 11 و با استفاده از آزمون t و مجذور کای در سطح p<0.05 تحلیل شد.

    یافته ها: میانگین وزن تولد در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. فراوانی و طول مدت استفاده از شیر مادر با تفاوت معنی داری در کودکان مبتلا به چاقی کمتر از گروه شاهد بود.

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق ضرورت استفاده و تداوم مصرف شیر مادر برای پیشگیری اولیه از بروز چاقی و بسیاری بیماری های غیرواگیر در سنین بعدی را نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها