• میزان چربی های سرم در بیماران مبتلا به اختلال مختلط اضطراب و افسردگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 585
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: ارتباط اختلال های روان پزشکی به خصوص افسردگی با بیماری عروق کرونر ثابت شده است، اما ارتباط سایر اختلال های روان شناختی با آترواسکلروز یا عوامل خطر آن ناشناخته است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین میزان چربی های سرم در بیماران مبتلا به اختلال مختلط اضطراب و افسردگی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در سال 1383 بر روی 100 فرد مراجعه کننده به واحد بهداشت روان مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان انجام شد که به روش نمونه گیری ساده تصادفی بر اساس مراجعه انتخاب شدند. بر اساس معیارهای 25 ,dsmiv نفر از بیماران در دو گروه اختلال افسردگی عمده، 25 نفر در گروه اختلال اضطراب منتشر، 25 نفر در گروه اختلال اضطراب و افسردگی و 25 نفر از همراهان بیماران در گروه شاهد قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات بر اساس پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک مصرف سیگار، سابقه بیماری های جسمی، مصرف دارو، نمره پرسشنامه افسردگی بک و اضطراب کتل و نتایج آزمایشگاهی (میزان کلسترول تام، تری گلیسرید، کلسترول با چگالی پایین و کلسترول با چگالی بالا) بود. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای، تی مستقل و anova یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: از 100 فرد مورد مطالعه 75 درصد زن و 25 درصد مرد بودند. میانگین غلظت کلسترول تام، تری گلیسرید، کلسترول ldl و کلسترول hdl در بیماران مبتلا به اختلال مختلط اضطراب و افسردگی به ترتیب 45.35±226.75، 69.84±189.37، 36.65±150.35 و 10.48±45.51 میلی گرم بر دسی لیتر و به طور معنی داری نسبت به سه گروه دیگر بالاتر بود.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، بررسی چربی ها برای تشخیص به موقع و کنترل آترواسکلروز و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به اختلال مختلط افسردگی و  اضطراب توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم