• ارزشیابی پایان نامه های دکترای دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 504
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: یکی از مهم ترین منابع پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی، پایان نامه های دانشجویی است و نگارش و ارائه صحیح آن نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی دارد.

    هدف: مطالعه با هدف ارزیابی کمی و کیفی پایان نامه های دوره دکترای دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از بدو تاسیس تا پایان سال تحصیلی 80-1379 انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه 136 پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت و برای هر پایان نامه چک لیستی شامل چهار بخش مشخصه های کلی، ساختاری، محتوایی و مشخصات مربوط به دفاع تکمیل شد. مشخصه های ساختاری و محتوایی پایان نامه ها به طور جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و همچنین در فواصل زمانی مورد مطالعه مقایسه شد.

    یافته ها: یافته ها نشان داد در مجموع 113 پایان نامه (83.1%) تحقیقی بودند. بیشتر مطالعه ها از نوع مقطعی بود و مطالعه های تجربی آزمایشگاهی در رتبه بندی قرار داشتند. 42.5% پایان نامه ها دارای استاد مشاور بودند. از نظر اجزای ساختاری، فرضیه ها، سوال ها و متغیرها در اکثر پایان نامه ها وجود نداشتند. از نظر مشخصه های محتوایی نحوه استفاده از مراجع و نگارش آنها در اکثر پایان نامه ها صحیح نبود. نوع مطالعه و تعریف متغیرها در بخش مواد و روش ها در اکثر پایان نامه ها ذکر نشده بود. مقایسه مشخصات محتوایی در فاصله سال های 76-75 و 80-79 نشان داد که در اکثر موارد نحوه نگارش پایان نامه ها بهبود یافته یا تغییری نکرده بود. میانگین امتیاز پایان نامه ها 19.05 با دامنه 16.5 تا 20 بود که تعداد پایان نامه های ممتاز در فواصل زمانی مورد مطالعه کاهش یافته بود. تعداد پایان نامه های دارای 6 داور از 10% در سال 76-75 به 68.2% در سال 80-79 افزایش یافته بود.

    نتیجه گیری: در مجموع اکثر پایان نامه های دانشکده دندان پزشکی از نظر مشخصات ساختاری  و محتوایی، شرایط مناسبی داشتند. ولی دقت و توجه بیشتر در جزئیات نگارشی به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها