• مقایسه تاثیر فلوکستین و آلپرازولام در کاهش قندخون بیماران دیابتی نوع دو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 1666
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: دیابت قندی شایع ترین اختلال غدد درون ریز است. با توجه به مقاوم شدن بیماران دیابتی به داروهای ضددیابت خوراکی، استفاده از سایر داروها برای کنترل بهینه قندخون و  به تعویق انداختن عوارض دیابت لازم است.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه فلوکستین و آلپرازولام در کاهش قندخون در بیماران دیابتی نوع دو انجام شد.

    مواد  و روش ها: در این کارآزمایی بالینی که به روش موازی انجام شد، 66 بیمار دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت یزد که دیابت کنترل داشتند به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند، یک گروه روزانه 20 میلی گرم فلوکستین روزانه و گروه دیگر روزانه 0.5 میلی گرم آلپرازولام به مدت 6 هفته دریافت کردند. مقادیر نمایه توده بدنی، قندخون ناشتا، قند دو ساعت بعد از غذا و هموگلوبین گلیکوزیله قبل و بعد از مصرف دارو اندازه گیری و داده ها توسط آزمون تی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین نمایه توده بدنی، قندخون ناشتا، قند دو ساعت بعد از غذا و هموگلوبین گلیکوزیله پس از مصرف فلوکستین به ترتیب به میزان 0.8±2.2 کیلوگرم بر مترمربع، 7.5±27.5 میلی گرم بر دسی لیتر، 10.5±47.5 میلی گرم بر دسی لیتر و 0.5±1.5 درصد کاهش یافت که این کاهش در تمام موارد معنی دار بود (p=0.001). میانگین فندخون ناشتا، قند دو ساعت بعد از غذا و هموگلوبین گلیکوزیله در گروه آلپرازولام نیز به ترتیب 4.5±13.7 و 5.6±22.5 میلی گرم بر دسی لیتر و 0.3±0.5 درصد کاهش داشت (p=0.001)، ولی نمایه توده بدنی 1.5±0.3 کیلوگرم بر مترمربع افزایش یافت که معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که فلوکستین و آلپرازولام در تعدیل قند بالا در مبتلایان به دیابت نوع دو که دچار عوارض عمده ای نشده اند نقش کمکی دارند و فلوکستین در این زمینه بهتر عمل می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها