• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 722
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: وضعیت بهداشت باروری و جنسی جوانان یکی از مهم ترین مسائل بهداشتی جامعه محسوب می شود که حساسیت آن کمتر مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته و این در حالی است که جهان با خطر گسترش بیماری خطرناک و لاعلاج ایدز مواجه است.

    هدف: مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش، عملکرد و مدل باورهای بهداشتی دانشجویان راجع به بهداشت باروری انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1380 بر روی 1111 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه های علوم پزشکی و بین المللی امام خمینی قزوین انجام شد. روش نمونه گیری سهمیه ای و ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ای حاوی 43 سوال بسته در خصوص بهداشت باروری بود که توسط خود دانشجویان تکمیل می شد. داده ها با آزمون های آماری من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همیشگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: در نمونه مورد مطالعه 654 نفر مونث و 457 نفر مذکر و به ترتیب دارای میانگین سنی 2.4±21.4 و 3.5±22.7 سال بودند. دانشجویان اطلاعاتی متوسط و نگرشی مثبت نسبت به آموزش بهداشت باروری داشتند. واقعیت هایی نظیر نزدیکی قبل از عقد دائم، بروز بیماری های مقاربتی، حاملگی ناخواسته و سقط غیر ایمن نیز در میان آنان وجود داشت. اکثر دانشجویان به خطر ناشی از رفتارهای جنسی خطرناک معتقد و اهمیت زیادی برای بهداشت باروری قائل بودند و توانایی جوانان را در رعایت بهداشت باروری کم یا متوسط می دیدند. اکثر آنها به عدم کفایت خدمات مربوطه معتقد بودند و علت اصلی آن را نبودن جو مناسب برای ارائه خدمات می دانستند.

    نتیجه گیری: مداخله های آموزشی و بهداشتی در جهت ارتقای سلامت و بهداشت باروری نیاز و خواسته جوانان است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها