• عوامل موثر بر موفقیت و شکست دانشجویان پزشکی زاهدان در امتحان جامع علوم پایه دوره های 21 تا 24

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 1008
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: امتحان جامع مهم ترین آزمودنی است که می تواند توانایی های دانشجویان پزشکی را در گذارندن دوره پزشکی عمومی ارزیابی کند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین عوامل آموزشی و دموگرافیک تاثیرگذار بر موفقیت و شکست دانشجویان پزشکی زاهدان در امتحان جامع علوم پایه انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در سال 1380 بر روی 206 دانشجوی شرکت کننده در امتحان جامع علوم پایه دوره های 21 تا 24 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. میانگین و نمره ها 10 درس مهم دوره، نمره امتحان جامع و متغیرهای دموگرافیک مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مجذور کای، t و خطر نسبی استفاده شد.

    یافته ها: مردودین کل 41 نفر (20 درصد) و خطر نسبی مردودی دانشجویان سهمیه غیرمناطق، متاهل، با سن بالا و طول دوره بیش از 5 نیم سال و میانگین کمتر از میانگین کل به ترتیب 3.5، 2.1، 2.9، 3.4 و 12.7 بود. خطر نسبی مردودی دانشجویان ضعیف در فیزیولوژی دو، میکروب و  انگل شناسی به ترتیب 10.8، 6 و 5.5 بود که همگی معنی دار بودند.

    نتیجه گیری: تاهل، سن، سهمیه، طول و میانگین دوره علوم پایه و نمره دروس میکروب شناسی، انگل شناسی و فیزیولوژی دو به علت داشتن خطرهای نسبی بزرگ و معنی دار از مهم ترین عوامل موثر بر نتیجه امتحان جامع علوم پایه هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها