• الگوی تغذیه زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی ماکو

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 589
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: اطلاعات موجود در زمینه الگوی غذای مصرف و میزان مواد مغذی دریافتی زنان باردار  محدود است.

    هدف: مطالعه به منظور شناسایی و مقایسه الگوی غذای مصرفی و مواد مغذی دریافتی زنان باردار شهری و روستایی ماکو انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی 284 زن باردار (142 روستایی و 142 شهری) که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند به طور خصوصی و به روش چهره به چهره مورد مصاحبه قرار گرفتند. اطلاعات فردی شامل سن، میزان تحصیلات، شغل، بعد خانوار، شغل همسر و تاریخچه بارداری و پزشکی با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شد. مواد غذایی دریافتی افراد با استفاده از یادآمد 24 ساعته خوراک برای 2 روز و پرسش نامه تکرر مصرف مواد غذایی برای 3 ماه به دست آمد.

    یافته ها: متوسط مصرف غلات و  لبنیات در زنان روستایی بیش تر از زنان شهری بود. میانگین مصرف میوه ها در زنان شهری 140 و زنان روستایی 248 گرم بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت. مصرف سبزیجات و حبوبات و نیز روغن ها و چربی ها در زنان شهری و روستایی تفاوت معنی داری نداشت. مقدار انرژی، پروتئین، تیامین و نیاسین دریافتی در تمام افراد مورد مطالعه کافی بود(>75% rda)، اما دریافت پیریدوکسین، فولات، ویتامین d, a، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی در تمام افراد مورد مطالعه کمتر از rda 75% بود.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، زنان باردار روستایی از وضعیت تغذیه ای بهتری نسبت به زنان شهری برخوردارند. برای تعیین علل مربوطه مطالعات بیش تری در مورد زنان باردار پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها