• ارتباط غلظت فلزهای سنگین با هیدروکربن های چند حلقه ای معطر مرحله ذره ای در جو اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 394
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: فلزهای سنین و  هیدروکرین های چند حلقه ای معطر موجود در جو شهرهای صنعتی اثر سمی و سرطان زایی دارند و می توانند تغییرات کروموزومی ایجاد نمایند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین غلظت هیدروکربن های چند حلقه ای معطر و فلزهای سنگین در جو اصفهان و رابطه این دو آلاینده انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1378 در اصفهان انجام و ذرات موجود در هوا بر روی صافی فایبرگلاس و توسط دستگاه نمونه بردار با حجم زیاد جمع آوری شد. سرعت جریان و زمان نمونه برداری برابر 0.5 مترمکعب در دقیقه و به مدت 12 ساعت بود. هر صافی با دقت به دو قطعه مساوی بریده شد و یک قطعه از آن در اسید نیتریک و آب اکسیژنه هضم و برای تعیین غلظت فلزهای سنگین استفاده شد. قطعه دیگر صافی توسط حلال دی کلرومتان و روش سوکسله استخراج و از حاصل استخراج برای تعیین مقدار pahs استفاده شد. غلظت فلزهای سنگین توسط یک دستگاه جذب اتمی پرکین المر و غلظت pahs توسط دستگاه گاز کروماتوگراف مدل pu 4400 مجهز به آشکارسازی fid تعیین شد.

    یافته ها: غلظت سرب نسبت به سایر فلزهای سنگین مورد بررسی بالاتر (748.5 نانوگرم بر مترمکعب) اما از استاندارد مربوطه (2000 نانوگرم بر مترمکعب) کمتر بود. راندمان استخراج pahs با روش سوکسله 92 تا 100 درصد بود. غلظت بنزوآلفاپیرن شاخص هیدروکربن های چند حلقه ای معطر 2.72 نانوگرم بر مترمکعب بود. مقدار pahs در روزهای تعطیل کمتر از سایر روزهای هفته بود. ضریب همبستگی میان فلزهای سنگین و pahs برابر 0.9 بود (p<0.005). روند تغییرات فلزهای سنگین با تغییرات pahs بسیار شبیه بود.

    نتیجه گیری: همبستگی بسیار نزدیکی بین غلظت های فلزهای سنگین و pahs وجود دارد و  روند کلی تغییرات فلزهای سنگین در جو با روند تغییرات هیدروکربن های چند حلقه ای معطر بسیار شبیه است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها