• اثر دپرنیل بر بیان پروتئین bcl-2 در موش صحرایی بالغ به دنبال کندن ریشه عصب سیاتیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 485
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: کندن ریشه حرکتی عصب سیاتیک سبب مرگ سلولی نورون های حرکتی می شود. دپرنیل بر موتور نورون های نخاع اثر نورون محافظتی دارد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر داروی دپرنیل بر بیان پروتئین bcl-2 در موش های صحرایی بالغ بعد از کندن ریشه شکمی عصب سیاتیک انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 1384 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد و 24 سر موش صحرایی بالغ نر نژاد اسپراگ داولی به دو گروه آزمایش و شاهد و هر گروه به سه زیر گروه (4 موش) تقسیم شدند. موش ها با تزریق کتامین و گزیلازین بی هوشی شدند و ریشه حرکتی عصب سیاتیک پای چپ با جراحی آولشن کنده شد. یک ساعت بعد برای زیرگروه های آزمایش 0.25 میلی گرم بر کیلوگرم داوری دپرنیل و برای گروه های شاهد همان حجم آن مقطر به صورت داخل صفاقی تزریق شد. 2 موش دست نخورده نیز به عنوان گروه شم در نظر گرفته شدند. اولین تزریق یک ساعت بعد از آولشن انجام شد و روزانه به مدت یک، دو و شش هفته تکرار شد. سپس موش ها کشته شدند و قطعه نخاع در ناحیه l1 مهره کمری که معادل سگمان l4-l6 نخاع است، برداشته شد. این قطعه ها در بافر لیزکننده شدند و بعد از سانتریفوژ، شدت جذب نوری محلول رویی به وسیله دستگاه خواننده الیزا تعیین شد. طبیعی بودن داده ها به وسیله آزمون های ناپارامتریک مشخص شد.

    یافته ها: میانگین شدت جذب نوری در گروه آزمایش دو هفته 0.079±0.55 و در گروه شاهد دو هفته 0.058±0.424 و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p=0.042).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد بیان پروتئین bcl-2 به وسیله داروی دپرنیل افزایش می یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها