• ارزیابی سطح آلافافیتوپروتئین و آلکالن فسفاتاز سرم مادر جهت پیشگویی وقوع زایمان زودرس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 456
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: زایمان زودرس یکی از عوارض بارداری است که در 7 درصد بارداری ها مشاهده می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تغییرات آلکالن فسفاتاز و آلافافیتوپروتئین به عنوان شاخص پیش گویی کننده زایمان زودرس انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مورد-شاهدی در سال 1383 بر روی 210 بیمار در بیمارستان کوثر قزوین انجام شد. گروه مورد 70 نفر از مادران مبتلا به زایمان زودرس 28 تا 37 هفته بارداری بودند. گروه شاهد اول 70 خانم با همان سن بارداری بدون علائم زایمانی بودند که تا هفته 37 بارداری پیگیری شدند. گروه شاهد دوم از 70 خانم بستری که زایمان به موقع داشتند برای بررسی تاثیر فرآیند زایمان بر روی آلافافیتوپروتئین و آلکالن فسفاتاز سرم مادر انتخاب شدند.  اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با آزمون تی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین سطح آلافافیتوپروتئین در گروه مورد 167.6، در گروه شاهد 77.5 و در گروه زایمان به موقع 70.5 واحد بر میلی لیتر و اختلاف بین گروه مورد و شاهد از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05). ولی بین دو گروه شاهد اختلاف معنی داری نداشت. میانگین سطح آلکالن فسفاتاز در گروه مورد 320، در گروه شاهد اول 284.1 و در گروه شاهد دوم 280.1 واحد بر میلی لیتر بود که بین سه گروه اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: در زایمان زودرس سطوح افزایش یافته آلافافیتوپروتئین در سرم مادر وجود دارد، ولی تغییرات آلکالن فسفاتاز دیده نمی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها