• مقایسه خواص فیزیکی سیمان های ترمیمی دندان حاوی عنصر روی ساخت داخل کشور با استاندارد جهانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 539
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: سیمان های حاوی عنصر روی، کاربردهای متنوعی در دندان پزشکی ترمیمی دارند. به دلیل اهمیت کیفیت سیمان ها در امر درمان، محصولات تولید شده باید به صورت مستمر ارزشیابی شوند.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه خواص فیزیکی سیمان های اوژینول-اکسید روی، فسفات روی و پلی کروبوکسیلات روی تولید داخل کشور با استانداردهای جهانی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در سال 1381 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. برای تهیه نمونه ها از تولیدات یک شرکت ایرانی و برای تهیه نمونه شاهد از محصولات یک شرکت آلمانی استفاده شد. جهت اندازه گیری مقاومت فشاری هر سه نوع سیمان، با استفاده از محاسبه های آماری از 11 نمونه استفاده شد. برای اندازه گیری زمان سفت شدن سیمان اوژینول-اکسید روی از 16 نمونه و برای دو نوع سیمان دیگر از 11 نمونه استفاده شد. اندازه گیری قابلیت انحلال و تجزیه پذیری فقط برای سیمان اوژینول-اکسید روی و  با استفاده از 11 نمونه انجام شد. از آزمون فرضیه (h0) با حدود اطمینان 95% برای تعیین میانگین در تمام موارد استفاده شد.

    یافته ها: میانگین مقاومت فشاری سیمان های اوژینول-اکسید روی، فسفات روی و پلی کربوکسیلات روی به ترتیب 12.58، 37.21 و 35.86 مگاپاسکال بود. زمان سفت شدن سیمان های مذکور به ترتیب 29.04، 5.41 و 2.50 دقیقه بود. قابلیت انحلال و تجزیه پذیری سیمان اوژینول-اکسید روی 8.44% بود. فقط مقاومت فشاری سیمان اوژینول-اکسید روی و زمان سفت شدن سیمان های فسفات و پلی کربوکسیلات روی استاندارد بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، هیچ یک از سیمان های مورد آزمایش دارای شرایط استاندارد نبودند و استفاده از آنها توصیه نمی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها