• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 525
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: مرزه از گیاهان بومی ایران است که به طور وسیعی در قسمت جنوبی کشور به خصوص استان لرستان و خوزستان می روید و در طب سنتی به اثر ضددرد و ضد عفونت آن اشاره شده است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثرات ضد انعقاد گیاه مرزه در رت انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 1382 در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد که طی آن 36 رت به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. مقدار 50 میلی گرم بر کیلوگرم مرزه که قبلا از طریق بررسی مقدماتی تعیین دوز شده بود، از راه خوراکی به ترتیب در گروه اول یک بار در روز، در گروه دوم سه بار در روز به مدت 2 هفته به موش ها داده شد و در گروه شاهد هیچ گونه گیاهی مصرف نشد. وزن موش ها به طور روزانه و زمان پروترومبین (pt)، زمان پارشیال پروترومبین فعال شده (aptt) و وزن موش ها در پایان دو هفته اندازه گیری شد. داده ها با آزمون های آماری anova یک طرفه و توکی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: در گروهی که روزانه 3 بار گیاه مصرف کرده بودند افزایش معنی دار 15.7% در 20.7%, (p<0.05) pt در (p<0.001) aptt نسبت به گروه شاهد مشاهده شد. وزن گروه آزمون نسبت به گروه شاهد 9.24% کاهش نشان داد (p<0.001).

    نتیجه گیری: مصرف 50 میلی گرم بر کیلوگرم مرزه 3 بار در روز باعث ایجاد تغییر در فعالیت انعقادی (افزایش aptt, pt) و کاهش وزن بدن رت ها می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم