• اختلال وسواسی-جبری در مراجعان به درمانگاه روان پزشکی بیمارستان نور اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 608
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: اختلال وسواسی-جبری (ocd) یک بیماری شایع روان پزشکی است که درمان طولانی، موارد شکست، ترک درمان، عود بیماری و عوارض دارویی آن از جمله مشکلات بیماران مبتلاست.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین فراوانی الگوهای اختلال وسواسی-جبری و بیماری های همراه انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه گذشته نگر توصیفی با بررسی 3515 پرونده مراجعین به درمانگاه روان پزشکی بیمارستان نور اصفهان طی 4 سال انجام و 166 بیمار مبتلا به اختلال وسواسی، جبری شناسایی شدند. زمان شروع اثر دارو و بروز اثر کامل آن 3 و 6 هفته در نظر گرفته شد. میزان پاسخ به درمان (پس از شش هفته) به صورت برطرف شدن علائم (خوب)، کاهش علائم (متوسط) و عدم تخفیف علائم (ضعیف) تعیین شد.

    یافته ها: فراوانی نسبی اختلال وسواسی-جبری 4.72% بود. بیشتر بیماران زن، متاهل و بالغین 20 تا 40 ساله بودند. بیشترین الگوی وسواس به ترتیب شستشو، فکر کردن و وارسی کردن بود. بیشترین داروی مصرفی کلومیپرامین (66.87%) و  فلوکستین (19.27%) بود که دوز مصرفی آنها به ترتیب 61 تا 100 و 20 میلی گرم در روز بود. در گروه پاسخ به درمان خوب، میانگین دوز کلومیپرامین 69 و فلوکستین 60 میلی گرم در روز بود. فقط 30.1% بیماران پیگیری شده بودند که در 13.2% موارد، پاسخ به درمان خوب بود. در 68.08% موارد بیماری روان پزشکی همراه وجود داشت که در 80.64% موارد، پاسخ به درمان ضعیف بود. بیشترین بیماری همراه، افسردگی اساسی (44.57%) بود.

    نتیجه گیری: فراوانی نسبی اختلال وسواسی-جبری بالاست و در بیشتر بیمارستان درمان ناقص و ناکافی است. وجود بیماری روان پزشکی همراه به خصوص افسردگی اساسی، پاسخ به درمان را کم می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها