• شیوع سردردهای میگرنی در مبتلایان به سکته حاد میوکارد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 660
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: هر چند مطالعه های متعدد رابطه بین سردرد میگرنی و بیماری های ایسکمیک قلب را مطرح کرده اند ولی هنوز شواهد موجود به منظور معرفی این سردردها به عنوان یک عامل خطر بالقوه برای بیماری های قلبی-عروقی به اندازه کافی متقاعد کننده نیستند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین شیوع سابقه سردرد میگرنی در مبتلایان به سکته حاد میوکارد انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مورد-شاهدی مبتنی بر بیمارستان، سابقه سردرد میگرنی در 78 بیمار مبتلا به سکته حاد میوکارد (گروه مورد) و 78 بیمار غیرمبتلا به آن (گروه شاهد، بستری در سایر بخش های بیمارستان)، در بیمارستان های نور، الزهرا (س) و چمران اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون های آماری مجذور کای و رگرسیون لجستیک چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: در این مطالعه 37% افراد تحت بررسی زن و 63% مرد بودند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 12±57.6 سال بود. محدوده سنی افراد تحت بررسی بین 37 تا 90 سال بود. 36% افراد مبتلا به سردرد میگرنی مرد و 64% آنها زن بودند. شیوع سردرد میگرنی در گروه  مورد 16.5% و  در گروه شاهد 5% بود. میانگین سن در گروه مورد 10.4±57.7 سال و میانگین سن در گروه شاهد 13.4±57.5 سال بود. سن شروع سردرد در گروه مورد 11.4±25.4 سال و در گروه شاهد 8.6±25.9 سال بود. سابقه سردرد میگرنی در گروه مورد و گروه شاهد تفاوت آماری معنی دار داشت (p<0.05). در تحلیل رگرسیون لجستیک چندگانه پس از کنترل متغیرهای سن و جنس نسبت شانس یا or حدود 3.7 به دست آمد.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای سابقه سردرد میگرنی در بیماران با سکته حاد میوکارد در مطالعه حاضر و همسو بودن نتایج این مطالعه با مطالعه های قبلی، کنترل جدی سایر عوامل خطر آترواسکلروز عروق کرونر در این بیماران توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها