• ارزیابی مقادیر مس، مولیبدن و چربی های سرم در شاغلین واحد مولبیدن مجتمع مس سرچشمه کرمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 667
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: مس و مولبیدن عناصر کمیاب و ضروری هستند که بر متابولیسم چربی ها تاثیر می گذارند.

    هدف: مطالعه به منظور ارزیابی سطح سرمی مس و مولیبدن و ارتباط آن با غلظت چربی های سم در کارگران معدن مس سرچشمه کرمان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی-مقطعی در سال 1380 بر روی سه گروه 40 نفری انجام شد. گروه مورد، کارگران واحد مولیبدن بودند که تماس زیادی با مس و مولبیدن داشتند. گروه شاهد اول، کارمندان واحد اداری مس سرچشمه و گروه شاهد دوم ساکنان شهر رفسنجان بودند. نمونه مورد آزمایش سرم خون ناشتا بود. مس و مولیبدن با دستگاه اسپکتروفتومتری جذب اتمی و کلسترول تام، کلسترول، ldl ,hdl با دستگاه اتوآنالیزر اندازه گیری شدند. داده ها با آزمون آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین غلظت مولیبدن، کلسترول و hdl در گروه مورد بیش تر از گروه های شاهد بود (p<0.001). غلظت متوسط مس در گروه مورد بیش تر از گروه های شاهد اول (p<0.01) و دوم (p<0.001) بود، ولی میزان متوسط کلسترول و ldl در گروه مورد مورد کمتر از گروه های شاهد بود (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها به نظر می رسد تماس طولانی مدت مس و مولیبدن، میزان کلسترول و ldl افراد را کاهش و غلظت hdl، مس و مولیبدن را در آنها افزایش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها