• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 491
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: صدای ناخواسته یکی از آلاینده های فیزیکی جوامع امروز است و تطابق با صدا به عنوان مکانیزمی برای حفاظت از سیستم شنوایی و کاهش افت شنوایی ناشی از صدا در بین پستانداران نیاز به بررسی دارد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر تطابق صدا بر حفاظت شنوایی و تغییر قدرت آنتی اکسیدانی پلاسما در خرگوش انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 1382 در آزمایشگاه های بهداشت حرفه ای و  بیوشیمی دانشگاه تربیت مدرس بر روی 24 خرگوش سفید نر سه ماهه نیوزلندی، در چهار گروه انجام شد. گروه اول مواجهه با صدای 110 دسی بل در بسامدهای 250 تا 20000 هرتز (8 ساعت در روز و 12 روز متوالی)، گروه دوم (گروه متقابل) 10 روز مواجهه با صدای 80 دسی بل و 12 روز مواجهه با صدای 110 دسی بل در همان بسامدها، گروه سوم در تماس با صدای 80 دسی بل در شرایط مشابه گروه اول و گروه چهارم به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. در همه گروه ها پاسخ شنیداری ساقه مغز (abr) قبل و بعد از مواجهه با صداهای مورد مطالعه اندازه گیری شد. قدرت آنتی اکسیدانی پلاسما به روش frap انجام و نتایج به دست آمده با گروه شاهد مقایسه شد.

    یافته ها: در اندازه گیری پاسخ شنیداری ساقه مغز با استفاده از محرک کلیک در گروه های مورد بررسی، زمان تاخیر تشکیل موج پنج در گروه اول بیش تر از بقیه گروه ها و این اختلاف با سایر گروه ها معنی دار بود (p=0.0001). در اندازه گیری abr با استفاده از محرک تون برست نیز در همه بسامدهای مورد اندازه گیری، میانگین زمان تاخیر تشکیل موج پنج نیز در این گروه بالاتر از دیگر گروه ها بود. بر اساس نتایج آزمون frap میانگین مصرف آنتی اکسیدانی گروه اول بیش از گروه های دوم و سوم نسبت به گروه شاهد بود؛ به طوری که اختلاف میانگین های  گروه اول با گروه شاهد معنی دار بود (p<0.05)، ولی گروه دوم و سوم با گروه شاهد معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: نتایج اندازه گیری های قدرت آنتی اکسیدانی و  پاسخ شنیداری ساقه مغز بیان کننده است که امکان تطابق با صدا وجود دارد، اما برای استفاده عملی از آن به تحقیق بیشتری نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها