• اثر ضد دردی تجویز خوراکی ترخون در موش صحرایی دیابتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 475
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: هیپر آلژزی یکی از علائم بارز نوروپاتی ناشی از دیابت محسوب می شود که بر کیفیت زندگی افراد مبتلا تاثیر دارد. در طب سنتی، شواهدی مبنی بر اثر ضد دیابتی ترخون یافت می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر ضددرد تجویز خوراکی ترخون در موش های دیابتی انجام شد.

    مواد و روش ها: تعداد 40 موش صحرایی نر به طور تصادفی به پنج گروه شاهد، شاهد تحت تیمار با ترخون، شاهد دریافت کننده سدیم سالیسیلات، گروه دیابتی و گروه دیابتی تیمار شده با ترخون تقسیم شدند. تمام تیمارها به مدت یک ماه ادامه یافت. در پایان آزمایش، میزان پاسخ درد در مراحل حاد و مزمن با آزمون فرمالین اندازه گیری شد. داده ها با آزمون های آماری تی زوجی، anova یک طرفه و توکی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: نمره درد در موش های دیابتی پس از گذشت یک ماه در دو مرحله حاد و مزمن به دنبال تزریق فرمالین بیشتر از موش های شاهد بود (p<0.05). درمان با ترخون به مدت یک ماه موجب کاهش معنی دار در نمره درد در مقایسه با گروه دیابتی در مراحل حاد و مزمن شد (p<0.05). در ضمن با تجویز سدیم سالیسیلات به موش های شاهد فقط در مرحله مزمن آزمون فرمالین کاهش معنی دار نمره درد مشاهده شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد تجویز خوراکی گیاه ترخون به مدت یک ماه به طور معنی دار میزان احساس درد در موش های صحرایی دیابتی را کاهش می دهد و به عنوان یک درمان احتمالی در نوروپاتی دیابتی مطرح می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها