• مقایسه تاثیر نمک طعام با الکل در درمان گرانولوم نافی شیرخواران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 594
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: گرانولوم نافی یک واکنش التهابی شایع در هنگام افتادن بند ناف است. برخی از درمان های این ضایعه استفاده روزانه از الکل، سوزاندن با قلم نیترات نقره و لیگاتور گرانولوم است.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه تاثیر پودر نمک طعام با الکل در درمان گرانولوم نافی شیرخواران انجام شد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی طی سال های 81-1378 بر روی 105 کودک شیرخوار مبتلا به گرانولوم نافی در شهر سمنان انجام شد. شیرخواران به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت درمان با نمک طعام به مدت سه روز و هر روز دو بار، گروه دوم تحت درمان با الکل 70 درجه روزی دو بار و هر بار 0.5 میلی لیتر و گروه سوم (شاهد) تحت درمان با آب مقطر روزی دو بار و هر بار 0.5 میلی لیتر بر روی ناف قرار گرفتند. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: %100 شیرخواران تحت درمان با نمک طعام، %34.3 افراد تحت درمان با الکل و %14.3 افراد گروه شاهد طی سه روز مصرف درمان شدند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p=0.000). در %25.7 شیرخواران تحت درمان با الکل و %60 گروه شاهد که قبل از سه روز بهبود یافته بودند، گرانولوم نافی عود کرد (به طور متوسط به ترتیب 8.3 و 4 روز پس از بهبودی) ولی گروه دریافت کننده نمک طعام عود نداشتند. تمام شیرخواران گروه شاهد و تحت درمان با الکل که طی سه روز درمان بهبود نیافته و یا عود داشتند، تحت درمان با نمک طعام قرار گرفتند و همگی قبل از سه روز بهبود یافتند. تمام کودکان تحت درمان با نمک دو ماه پی گیری شدند که در هیچ یک از موارد عود مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها و ارزان و بدون عارضه نمک طعام توصیه می شود از این روش برای درمان گرانولوم نافی استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم