• شیوع بیماری های خودایمنی در بیماران مبتلا به مولتی پل اسکلروزیز و بستگان آنها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 596
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: هنوز علت بیماری مولتی پل اسکلروزیز (ms) ناشناخته است و در مورد همراهی آن با سایر بیماری های خودایمنی گزارش های متفاوتی ارائه شده است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین شیوع بیماری خودایمنی در فرد مبتلا به ms و خویشاوندان درجه یک و دو آنها در کرمان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی از دی ماه 1380 تا خرداد ماه 1381 بر روی 50 بیمار مبتلا به ms (بر اساس معیارهای بالنیی و آزمایشگاهی) که به درمانگاه ms و بخش مغز و اعصاب بیمارستان شفا کرمان مراجعه کرده بودند، انجام شد. انتخاب نمونه ها به صورت متوالی صورت گرفت و این افراد با 200 فرد غیر مبتلا به ms به عنوان گروه شاهد مقایسه و داده ها با استفاده از آزمون های آماری فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: بین بیماری ms و بیماری های خودایمنی در گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری وجود نداشت (در گروه مورد %6 و در گروه مورد %1. بین بیماری ms در فرد و بیماری های خودایمنی در خویشاوند درجه یک (گروه مورد %22 و در گروه شاهد صفر درصد (p<0.001 و درجه دو (%2 در گروه مورد و %2 در گروه شاهد، (p<0.002 رابطه معنی داری وجود داشت، ولی بدون در نظر گرفتن بیماری ms به عنوان بیماری خودایمنی در خویشاوند درجه یک، رابطه معنی دار (%4 گروه مورد در مقایسه با صفر درصد گروه شاهد، (p<0.04 و در خویشاوند درجه دو بدون معنی (%2 در مقابل %2 بود. بین بیماری ms در فرد و در خویشاوند درجه یک (%12 گروه مورد در مقابل صفر درصد گروه شاهد، (p<0.001 و در خویشاوند درجه دو (%12 گروه مورد در مقایسه با صفر درصد گروه شاهد، (p<0.001 در گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار وجود داشت.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، توجه بیش تر به سابقه خانوادگی فرد مبتلا به ms لازم است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها