• مقایسه سطح چربی های سرم در سکته مغزی هموراژیک و ایسکمیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 647
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: اگرچه سطح چربی های سرم به عنوان یک عامل خطر مستقل در پدیده آترواسکلروز نقش دارد، ولی ارتباط بین سطح چربی های سرم و انواع سکته های مغزی به خوبی روشن نیست.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه سطح چربی های سرم بیماران مبتلا به سکته مغزی هموراژیک و ایسکمیک انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از فروردین سال 1379 به مدت یک سال، 60 بیمار مبتلا به سکته هموراژیک و 60 بیمار مبتلا به سکته ایسکمیک بستری شده در بخش اعصاب بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند در اولین روز پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند. افراد مبتلا به بیماری های سیستمیک شناخته شده از قبل مانند دیافت آشکار، سیگاری ها، افراد تحت درمان با داروهای پایین آورنده چربی سرم و افراد دارای سابقه مثبت پرفشاری خون از مطالعه حذف شدند. تشخیص نوع سکته مغزی با انجام سی تی اسکن از مغز در فاصله 24 ساعت بعد از شروع علائم بالینی تایید شد. چربی های سرم شامل تری گلیسرید، کلسترول تام، کلسترول hdl و کلسترول ldl روز اول بعد از پذیرش در وضعیت ناشتا اندازه گیری و داده ها با آزمون t تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: سطح کلسترول تام سرم در مبتلایان به سکته ایسکمیک و سکته هموراژیک به ترتیب 180±6.2, 187±5.9 میلی گرم در دسی لیتر و سطح کلسترول hdl به ترتیب 64.8±2.5, 56.2±2.4 میلی گرم در دسی لیتر به دست آمد که تفاوت ها از نظر آماری بین دو گروه معنی دار بود (p<0.05). با انجام مقایسه بین دو گروه هموراژیک و ایسکمیک در مورد تری گلیسرید و کلسترول ldl تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که احتمالاً سکته های هموراژیک با سطوح پایین کلسترول تام سرم و سطوح بالای کلسترول hdl همراه است که ممکن است نقش محافظتی پدیده آترواسکلروز را در جلوگیری از بروز سکته های هموراژیک تایید کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها