• تاثیر پیش دارو بر اوضاع گردش خون بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 492
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: بررسی های تهاجمی از جمله آنژیوگرافی عروق کرونر یک تجربه تنش زا برای بیمار است که می تواند بر متغیرهای گردش خون تاثیر داشته باشد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر پیش دارو بر علائم گردش خون بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر انجام شد.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی یک سو کور، 40 بیمار تحت آنژیوگرافی عروق کرونر با توجه به شرایط و روش نمونه گیری در دسترس و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه شاهد و پیش دارو مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل برگه اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مربوط بیماری و برگه های ثبت متغیرهای گردش خون در فواصل 8 تا 12 و نیم ساعت قبل، حین و پس از آنژیوگرافی بود. در گروه پیش دارو، بیماران داروهای معمول قبل از آنژیوگرافی شامل دیازپام، کلرفنیرامین، پلازیل و هیدروکورتیزون را دریافت می کردند و گروه شاهد فقط مراقبت های معمول قبل از آنژیوگرافی را دریافت می کردند. داده ها با آزمون آماری تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، تعداد ضربان نبض، تعداد تنفس، فشارخون سیستولیک بطن چپ، فشار انتهای دیاستولیک بطن چپ، فشار سیستولیک و دیاستولیک آئورت، از لحاظ آماری اختلاف معنی داری را بین دو گروه شاهد و پیش دارو نشان نداد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود عدم تحمیل دارودرمانی نابجا به همراه یک روش تشخیصی تهاجمی تا حد امکان قبل از آنژیوگرافی از پیش داروها (مگر در موارد خاص) استفاده نشود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها