• تأثیر مداخله آموزشی بر تداوم تغذیه با شیر مادر در نوزادان کم وزن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 558
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: شیرمادر در رشد و تکامل شیرخواران به ویژه نوزادان کم وزن و نارس نقش حیاتی دارد. آگاهی ناکافی مادران و عدم حمایت از آنها می تواند موجب شکست در تداوم تغذیه با شیرمادر شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر مداخله آموزشی بر تداوم تغذیه با شیرمادر در نوزادان کم وزن و نارس انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای، مادران 55 نوزاد کم وزن بستری در بخش نوزادان بیمارستان کودکان امیرکلا شهر بابل به روش نمونه گیری آسان انتخاب و با روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک والدین، اطلاعات کلی نوزاد و نوع تغذیه شیرخوار بود. مداخله در گروه آزمون به صورت عملی و نظری، پس از شناخت مادر و نوزاد و با توجه به نیازهای آموزشی مادر انجام شد. گروه شاهد از روند جاری مراقبت بخش برخوردار بودند. نوع تغذیه شیرخواران به هنگام ترخیص و سپس ماهانه یک بار تا سه ماه بررسی شد. داده ها با آزمون آماری مجذور کای و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: در ماه سوم، تداوم تغذیه انحصاری با شیرمادر در گروه آزمون به طور معنی داری بهتر از گروه شاهد بود (p=0.031). همچنین سقوط در روند تداوم تغذیه با شیرمادر از زمان ترخیص تا ماه سوم در گروه شاهد بیشتر از گر وه آزمون بود (از 21 مورد به 5 مورد، (p<0.0001.

    نتیجه گیری: بنابر یافته ها، حمایت از مادران و مشاوره و آموزش براساس نیازهای آنها می تواند بر موفقیت مادران در تداوم تغذیه با شیر مادر مؤثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها