• الگویی جدید برای دوره کاشناسی ارشد مدارک پزشکی در ایران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 564
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: تغییر و تحول مدیریت اطلاعات بهداشتی از نظر ترکیب و اتکا بر فن آوری اطلاعات هر روز در حال توسعه است و تحول حرفه مدیریت اطلاعات بهداشتی باید از دانشگاه ها شروع شود.

    هدف: مطالعه به منظور بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد مدارک پزشکی در چند کشور منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران انجام شد.

    مواد و روش ها: روش مطالعه از نوع تطبیقی بود و جامعه پژوهش را دانشگاه های دارای مقطع کارشناسی ارشد مدارک پزشکی و مدیریت اطلاعات بهداشتی در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و ایران تشکیل می دادند. نمونه گیری از نوع غیر احتمالی آسان بود. گردآوری داده ها با استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت دانشگاه های مورد مطالعه و برقراری ارتباط به وسیله پست الکترونیکی با دانشگاه های مذکور در سال 1381 بود. بر اساس یافته های حاصل، الگویی پیشنهاد شد که به رویت اساتید و متخصصان رشته رسید.

    یافته ها: عنوان دوره در دو دانشگاه سیدنی و اسکولاستیکا مشابه بود. واحد روش تحقیق در کل دانشگاه های مورد بررسی ارائه می شد. ایران تنها کشوری بود که در زمینه آموزش، واحد ارائه می داد و در زمینه سیستم های اطلاعات بهداشتی، سازمان و مدیریت، واحدی ارائه نمی کرد. بیش از نیمی از آنها الگوی پیشنهادی را در حد خیلی زیاد مناسب دانستند.

    نتیجه گیری: الگوی پیشنهادی می تواند به منظور ارتقای واحد درسی در دوره مربوطه به کار رود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها