• ارائه روش بهینه تصفیه فاضلاب صنایع نساجی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 541
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: ورود فاضلاب تصفیه نشده صنایع نساجی به محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شود. ارائه سیستم های تصفیه ای که چندین فرایند تصفیه در یک واحد انجام گیرد به علت کاهش هزینه های احداث و بهره برداری بیش تر مورد توجه صاحبان این صنایع است.

    هدف: مطالعه به منظور ارائه یک روش مناسب تصفیه فاضلاب صنایع نساجی با استفاده از فرات پتاسیم و مقایسه کارایی آن با کلرورفریک انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه در سال 1376 در دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. ابتدا نمونه های مختلف فاضلاب از چندین کارخانه نساجی به روش نمونه برداری تصادفی تهیه شد. سپس فرات پتاسیم ساخته و با استفاده از آزمون جار، ph و مقادیر بهینه تعیین شد. شاخص های tss, cod، حجم لجن تولیدی، درصد عبور نور در طول حداکثر جذب مورد بررسی قرار گرفتند و ارزشیابی میکروبی نیز انجام شد.

    یافته ها: با استفاده از فرات پتاسیم، کارایی حذف tss, cod به ترتیب در محدوده 89 تا %92.4 و 94 تا %96 به دست آمد. ph بهینه در محدوده 5 تا 6 و مقادیر بهینه مصرف فرات پتاسیم 60 تا 85 میلی گرم در لیتر به دست آمد. حجم لجن تولیدی 1.5 تا %2.5 حجم فاضلاب اولیه بود. اندازه گیری درصد عبور نور در طول موج حداکثر جذب حدود 77 تا %79 را نشان داد. در بررسی کارایی میکروب کشی این ترکیب شیمیایی، میزان mpn/100ml در تمام موارد کمتر از 100 بود.

    نتیجه گیری: مصرف کمتر فرات پتاسیم، حجم لجن و میزان ماده شیمیایی موجود در آن را کاهش می دهد و با استفاده از این ترکیب، حجم و هزینه احداث و راهبری تاسیسات تصفیه فاضلاب کاهش می یابد. در حذف tss, cod و رنگ فاضلاب و گندزدایی، فرات پتاسیم از راندمان بالایی برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها