• آگاهی و عملکرد اعضای هیات علمی در سنجش روایی و پایایی سوال های امتحانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 569
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: ارزشیابی یکی از بخش های مهم فرآیند آموزشی است و این امکان را فراهم می سازد تا بر اساس نتایج آن، نقاط قوت و ضعف را مشخص نمود. لذا نقش خطیری در ارتقاء و تضمین کیفیت آموزش عالی ایفا می کند.

    هدف: مطالعه با هدف ارزیابی آگاهی و عملکرد اعضای هیات علمی در مورد چگونگی سنجش اعتبار و پایایی سوال های امتحانی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه در سال 1380 بر روی 100 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند، پرسش نامه ای شامل 22 سوال میان افراد توزیع و پس از 2 ماه، 70 پرسش نامه جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: %80 افراد از روش اعتبار محتوی، %41.5 از روش اعتبار ملاکی، %42.8 اعتبار صوری و %25 از اعتبار سازه جهت تعیین اعتبار سوال های امتحانی آگاهی داشتند. در خصوص آگاهی از روش های تعیین پایایی %541 از پایایی بازآزمایی، %35.7 از پایایی موازی یا همتا %42.9 از پایایی به روش دو نیمه کردن و %24.2 از پایایی به روش کودر ریچاردسون آگاهی داشتند. در بررسی عملکرد افراد در خصوص تعیین اعتبار %45.7 اظهار داشتند که از طریق محتوی، %10 ملاکی، %5.72 صوری و %1.5 از طریق محتوی و صوری اعتبار سئوال ها را می سنجد و در خصوص تعیین پایایی %20 اظهار کردند که از طریق باز آزمایی، %12.85 موازی یا همتا، %7.15 دو نیمه کردن و %2.85 کودر ریچاردسون پایایی سوال های امتحانی را تعیین می کنند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، درصد کمی از افراد مورد مطالعه از شیوه های انجام پایایی و روایی سوال های امتحانی آگاهی داشتند و عملکرد آنها نیز در این مورد ضعیف بود. لذا باید با برگزاری کارگاه های اختصاصی در این زمینه آگاهی اعضا را افزایش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها