• تاثیر تزریق اکسی توسین در سیاهرگ نافی بر زمان مرحله سوم زایمان و خون ریزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 662
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: خون ریزی بعد از زایمان یکی از مهم ترین عوارض مرحله سوم زایمان و جزء پنج علت مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر اکسی توسین در ورید نافی جهت کنترل خون ریزی مرحله سوم زایمان و زمان جدا شدن جفت انجام شد.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی، 100 زن نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان افضلی پور کرمان در سال 1382 که عامل مساعد کننده جهت خون ریزی داشتند، بر اساس اولین حاملگی، سن مادر و بقیه اطلاعات دموگرافیک به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. آزمایش کامل خون قبل از زایمان انجام شد. بعد از زایمان و مسدود کردن بند ناف 20 واحد اکسی توسین محلول در 20 میلی لیتر نرمال سالین به ورید نافی گروه آزمون و 20 میلی لیتر نرمال سالین به ورید نافی گروه شاهد تزریق شد. زمان جداشدن جفت، وزن و تعداد گازهای مصرفی در حین مرحله سوم زایمان، آزمایش کامل خون 4 ساعت بعد از زایمان، جنس و وزن نوزاد متولد شده ثبت شد. داده ها با آزمون های آماری تی استیودنت و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: هیچ گونه تفاوت معنی داری بین وزن و جنس نوزادان، تغییرات هموگلوبین و هماتوکریت و زمان جدا شدن جفت بین دو گروه دیده نشد. میزان خون ریزی بعد از زایمان در گروه آزمون 141.82±91.6  و در گروه شاهد 177.51±84.9 میلی لیتر بود که از نظر آماری اختلاف معنی دار وجود داشت (p=0.046). میانگین گاز مصرفی در گروه آزمون 8.68±3.12 و در گروه شاهد 10.82±3.5 عدد و از لحاظ آماری تفاوت معنی دار بود (p=0.002).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها تزریق اکسی توسین به داخل ورید نافی باعث کاهش خون ریزی پس از زایمان می شود، ولی بر زمان جدا شدن جفت تاثیری ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها