• شیوع و عوامل خطرساز ابتلا به هپاتیت c در بیماران دیالیزی شهر قزوین (1380)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 575
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: یکی از علل مهم مرگ و میر در بیماران تحت درمان با همودیالیز، عفونت با ویروس هپاتیت c و در نتیجه بیماری مزمن کبدی است.

    هدف: مطالعه جهت تعیین شیوع عفونت hcv در بیماران همودیالیزی شهر قزوین و عوامل خطر مربوطه در سال 1380 انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه گزارش موارد، 68 بیمار تحت درمان با همودیالیز در شهر قزوین به صورت اتفاقی انتخاب و از نظر anti-hcv ab در خون محیطی با روش الیزا نسل دوم آزمایش شدند. سپس تمام جواب های مثبت دوباره با روش riba نسل دوم بررسی شدند.

    یافته ها: 16 بیمار (%23.9) مبتلا به عفونت بودند. جنس، سطح تحصیلات، آندوسکوپی فوقانی قبلی و سابقه قبلی پیوند کلیه تاثیری در شیوع عفونتhcv  نداشت، اما تزریق خون به عنوان یک عامل خطر اصلی برای عفونت با  hcvمشخص شد (p=0.02)با افزایش تعداد واحدهای تزریقی خون، میزان عفونت نیز بیش تر می شد (p=0.003). مدت زمان درمان با همودیالیز نیز به عنوان دیگر عامل خطر تعیین شد. میانگین زمان همدیالیز در بیماران hcv ab مثبت به طور معنی داری بیش تر از بیماران hcv ab منفی بود (p=0.007).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد پیوند زود هنگام و اجتناب از تزریق خون تا حد امکان (استفاده از اریتروپویتین برای کم خونی) دو روش مهم و کاربردی برای کاهش شیوع عفونت hcv در بیماران همودیالیزی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها