• ارزش شمارش گلبول های قرمز هسته دار خون بند ناف نوزادان در پیش گویی نیاز به بستری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 860
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: غربالگری نوزادان از نظر نیاز به بستری بلافاصله بعد از تولد، بدون اقدام های تهاجمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارزش شمارش گلبول های قرمز هسته دار خون بند ناف نوزادان تازه متولد شده جهت پیش گویی نیاز به بستری انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مورد-شاهدی بر روی 100 نوزاد تازه متولد شده رسیده (70 نوزاد سالم و 30 نوزاد بیمار بستری) در بیمارستان ولی عصر شهر زنجان در سال 1384 انجام شد. نمونه های خون بعد از کلامپ بند ناف نوزادان تهیه و در یک آزمایشگاه بررسی شدند. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: از 100 نوزاد مورد بررسی %57 دختر و %43 پسر بودند. میانگین شمارش گلبول های قرمز هسته دار در نوزادان گروه مورد 8.90±11.8 (با دامنه تغییرات صفر تا 42 ) و در گروه شاهد 2.57±2.03 (با دامنه تغییرات صفر تا 8) بود. تغییرات شمارش مطلق گلبول های قرمز هسته دار در نوزادان گروه مورد از صفر تا 7436 عدد و در گروه شاهد از صفر تا 1224 عدد متغیر بود. میزان حساسیت و اختصاصی بودن تعداد بیش تر از 10 عدد گلبول قرمز هسته دار در افتراق نوزادان گروه مورد و شاهد از یکدیگر به ترتیب %33.3 و %100 بود.

    نتیجه گیری: اگرچه شمارش گلبول های قرمز هسته دار خون بند ناف به تنهایی برای غربال گری نوزادان مشکل دار کافی نیست، اما به نظر می رسد می تواند در پیشگویی نیاز نوزادان به بستری کمک کننده باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها