• مقایسه رژیم درمانی اسید سالسیلیک 2 درصد و بتامتازون با روغن ماهی موضعی در بهبود علائم پسوریازیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 615
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: پسوریازیس بیماری مزمنی است که روش های درمانی متعددی اعم از موضعی و عمومی برای آن به کار رفته است. اثربخشی روغن ماهی خوراکی و تزریقی در درمان پسوریازیس و لگاریس هنوز مورد بحث است.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه دو رژیم درمانی اسید سالسیلیک 2 درصد و بتامتازون با روغن ماهی موضعی در بهبود علائم پسوریازیس انجام شد.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، 39 بیمار مبتلا به پسوریازیس پلاک دار مزمن از بین بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی پوست شهر بیرجند در سال 1379 انتخاب شدند. ضایعه های بیماران از نظر قطر پلاک، قرمزی، خارش، سوزش و پوسته ریزی در شرایط یکسان ارزیابی و ثبت شد. در گروه اول (20 نفر) پماد ترکیبی بتامتازون و اسید سالسیلیک 2 درصد و برای گروه دوم (19 نفر) روغن ماهی موضعی تجویز شد. بیماران دارو را به مدت دو ماه دو بار در روز به صورت موضعی استفاده کردند. بعد از پایان درمان در مراجعه دوم قطر پلاک، پوسته ریزی و قرمزی توسط محقق ارزیابی و ثبت شد. داده ها توسط نرم افزار spss و آزمون های آماری کای دو و t زوج و مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: 18 نفر در گروه اول و 17 نفر در گروه دوم کاهش قرمزی داشتند. کاهش قطر پلاک 0.45 سانتی متر در گروه اول و 0.29 سانتی متر در گروه دوم بود که در مورد کاهش قرمزی و قطر پلاک تفاوت معنی داری بین 2 رژیم درمانی وجود نداشت. 19 نفر در گروه اول و 16 نفر در گروه دوم کاهش پوسته ریزی داشتند که این تفاوت معنی دار بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: روغن ماهی موضعی در بهبود علائم بیماری پسوریازیس با ترکیب اسید سالسیلیک و بتامتازون موضعی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها