• شیوع اختلال عملکرد مثانه و اختلال جنسی در مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 455
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: بیش از %80 بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (ms) علایم اختلال عملکرد سیستم ادراری تناسلی تحتانی را دارند. اگر چه این علایم به ندرت تهدید کننده حیات هستند، اما تأثیر چشمگیری بر روی کیفیت زندگی دارند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین شیوع اختلال عملکرد مثانه و اختلال جنسی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی تمام بیماران مراجعه کننده به درمانگاه اعصاب بیمارستان فرشچیان همدان با تشخیص قطعی ms طی یک سال (86-1385) بررسی شدند. بیماران دچار اختلال عملکرد مثانه یا اختلال عملکرد جنسی قبل از ابتلا به بیماری، از مطالعه (103 نفر) حذف و وارد مطالعه شدند. مشخصات دموگرافیک، مدت زمان بیماری، علایم اختلال عملکرد مثانه و جنسی برای هر بیمار تکمیل شد. داده ها با آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: از 103 بیمار مبتلا به ms، 85 نفر (%82.5) زن و 18 نفر (%17.5) مرد بودند. 79 بیمار (%76.6) حداقل یک اختلال ادراری و 45 بیمار (%43.8) حداقل یک اختلال جنسی داشتند. %14.6 بیماران جهت کنترل مشکلات احتمالی دستگاه ادراری حداقل یک بار سونوگرافی انجام داده بودند. %7.8 بیماران حداقل یکبار به عفونت دستگاه اداری مبتلا شده بودند.

    نتیجه گیری: جهت جلوگیری از اختلال عملکرد کلیه ناشی از عفونت مثانه و هیدرونفروز احتمالی، پیشنهاد می شود برای تمام بیماران علاوه بر انجام معاینه، آزمایش های ادراری، سونوگرافی، مشاوره اورولوژی و زنان انجام شود و جهت بهبود کیفیت زندگی و کاهش بار ناتوانی حاصل از بیماری و افزایش عملکرد فعالیت های جنسی، درمان های علامتی و مناسب جهت اختلال های متعدد به عمل آید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها