• سنت های مردم روستاهای تاکستان در مراقبت های زایمان: پژوهشی کیفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 462
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: سنت بخشی از فرهنگ مردم است که می تواند بر مراقبت های بهداشتی-درمانی مؤثر باشد و شناسایی آن برای تغییر در عادات و اصلاح رفتارهای بهداشتی مردم ضروری است .

    هدف: این مطالعه کیفی به منظور شناسایی سنت های مردم روستاهای تاکستان در مراقبت های زایمان انجام شد .

    مواد و روش ها: در یک پژوهشی کیفی به شیوه قوم نگاری، تعداد 7 روستای تاکستان (استان قزوین) که پای بند سنت های رایج در مراقبت های زایمان هستند مطالعه شدند. روش گردآوری داده ها مشاهده و مصاحبه جمعی و یادداشت برداری بود .یافته ها پس از کدگذاری، دسته بندی و ارائه شدند .

    یافته ها: سنت های مردم روستاهای تحت مطالعه به باورها و رفتارهای هنگام درد زایمان، خروج جفت، دردهای پس از زایمان، پوشش نوزاد و زائو، افتادن بند ناف، تغذیه مادر و نوزاد و درد پستان تقسیم بندی شدند. سنت های مفید عبارت بودند از: حمایت های روانی و مذهبی، خوراندن غذاهای مقوی به زائو، شستشوی نوزاد با آب گرم. برخی دیگر غیرمضر بودند (آثار شناخته شده زیان آور نداشتند) مانند: قرار دادن چاقو فرو رفته در پیاز در اتاق زائو و مالیدن سفیده تخم مرغ بر موی او .سنت های زیان آور عبارت بودند از: قراردادن تاپاله گاو یا گوسفند زیر زن زائو هنگام درد زایمان و زدن کفش شوهر به پستان دردناک زن زائو .

    نتیجه گیری: خرده فرهنگ های رایج بر مراقبت های بهداشتی اثر می گذارند و برای اصلاح رفتارهای بهداشتی باید آنها را شناسایی و تحلیل نمود .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها