• مقایسه کارآیی شاخص های قلبی با اکوکاردیوگرافی در تشخیص مسمومیت قلبی ناشی از مصرف آنتراسیکلین ها در بیماران سرطانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 450
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: آنتراسیکلین ها شایع ترین علت سمیت قلبی ناشی از مصرف داروها هستند و می توانند موجب ناتوانی شدید در طول زندگی بیماران و مرگ و میر آنان شوند.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه کارآیی شاخص های قلبی شامل کراتینین فسفوکیناز و تروپونین اختصاصی قلب با اکوکارد یوگرافی در تشخیص زودرس عوارض قلبی ناشی از مصرف آنتراسیکلین ها انجام شد.

    مواد و رو ش ها: این مطالعه تحلیلی در سال های 1385 و 1386 بر روی 46 بیمار مبتلا به سرطان و تحت شیمی درمانی با آنتراسیکلین ها و بستری در بخش سرطان بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر انجام شد. روش نمونه گیری به صورت در دسترس از نوع متوالی بود. سطح سرمی کراتینین فسفوکیناز و تروپونین اختصاصی قلب قبل از شروع، بعد از سومین دوره و بعد از اتمام شیمی درمانی ارزیابی شد. کسر تخلیه ای بطن چپ نیز با اکوکاردیوگرافی قبل از شروع درمان و یک سال بعد از شروع شیمی درمانی بررسی و ثبت شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای، آزمون دقیق فیشر و آنالیز واریانس تحلیل شدند.

    یافته ها: نتایج نشان داد که در میان سه روش تشخیصی (تروپونین سرمی، کراتینین فسفوکیناز و اکوکاردیوگرافی) استفاده از اکوکاردیوگرافی (تعیین کسر تخلیه ای بطن چپ) بیش از روش سنجش شاخص های قلبی در تشخیص سمیت ناشی از مصرف آنتراسایکلین ها مؤثر بود (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به ارزش تشخیصی بالای اکوکاردیوگرافی در بررسی عملکرد قلبی ناشی از آنتراسیکلین ها و با توجه به هزینه بالای آزمایش ها، توصیه می شود که اکوکاردیوگرافی به عنوان یک روش با ارزش و کم هزینه در کنترل عملکرد قلبی مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم