• اختلال های متابولیک کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 400
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: چاقی دوران کودکی و نوجوانی عوارض حاد و دراز مدتی از جمله مقاومت به انسولین و اختلال چربی سرم و در نتیجه بروز بیماری های غیرواگیر را به دنبال دارد .

    هدف: مطالعه به منظور بررسی وضعیت اختلال های متابولیک در کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی انجام شد .

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1381 بر روی 142 کودک و نوجوان 6 تا 18 ساله مبتلا به چاقی (شاخص توده بدنی بیش از صدک 95 برای سن و جنس ) انجام شد. چربی، قندخون ناشتا و همچنین آزمون های فعالیت تیروئید مورد آزمایش قرار گرفت و در 42 نفر که مبتلا به چاقی مفرط (وزن ≥ 140 درصد وزن مطلوب) بودند، آزمون تحمل گلوکز (gtt) و در 22 نفر که ظاهر کوشینگوئید داشتند، آزمون مهاری دگزامتازون  (dst)نیز انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری t و مجذور کای در سطح معنی داری p<0.05 تحلیل شدند.

    یافته ها: افراد مورد بررسی %42 کلسترول، %49 تری گلیسرید و %23 کلسترول ldl بیش از صدک 95 و %27 کلسترول hdl کمتر از صدک 5 برای سن و جنس داشتند که با تفاوت معنی داری بیش از مقادیر استاندارد بود. میانگین قندخون ناشتا در کل افراد مورد بررسی 88.2 میلی گرم بر دسی لیتر و با تفاوت معنی داری در پسران بیش از دختران بود (90.7 در برابر 86.6 میلی گرم بر دسی لیتر، (p<0.05. آزمون تحمل گلوکز در %7.1 مختل بود. همچنین %2.1 نمونه ها آزمون تیروئید غیرطبیعی مبنی بر کم کاری تیروئید داشتند و موردی از dst مختل گزارش نشد.

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده وضعیت نامطلوب چربی سرم در کودکان و نوجوانان چاق است و بر پیشگیری و کنترل هر چه سریع تر اضافه وزن از سنین پایین تأکید می نماید .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها