• مقایسه اهمیت و برنامه ریزی فن آوری اطلاعات در بیمارستان های آموزشی- درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 525
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: امروزه گسترش فن آوری اطلاعات جزء جدایی ناپذیر خط مشی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. لذا، هر سازمانی از جمله بیمارستان ناگزیر است مناسب ترین راهبرد و برنامه ریزی را در خصوص به کارگیری آن اتخاذ نمایید.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه اهمیت و برنامه ریزی فن آوری اطلاعات در بیمارستان های آموزشی- درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1384 در تمام بیمارستان های آموزشی-درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار پژوهش پرسش نامه ای با اعتبار و پایایی ارزیابی شده بود که توسط مسؤولان کتابخانه یا مرکز رایانه (14 نفر) تکمیل شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی ارائه شدند.

    یافته ها: اکثر افراد با اهمیت فن آوری اطلاعات در اداره امور بیمارستان موافق بودند (با میانگین 4.41 در بیمارستان های آموزشی و 4.52 در بیمارستان های عمومی). به نظر آنها کم ترین حمایت را مدیران در تخصیص بودجه برای اجرای فن آوری در اطلاعات داشتند (با میانگین 3.30 در بیمارستان های آموزشی و 2.81 در بیمارستان های عمومی). %44.44 بیمارستان های آموزشی و %40 بیمارستان های عمومی فاقد برنامه ریزی جهت به کارگیری و توسعه فن آوری اطلاعات بودند. در تمام بیمارستان ها موضوعات مدیریتی از اهمیت بیش تری برخوردار بود.

    نتیجه گیری: با توجه به مزایای به کارگیری فن آوری اطلاعات، لازم است بیمارستان ها برنامه جامع جهت بهره گیری و توسعه فن آوری اطلاعات تدوین نمایند و بودجه مناسبی به آن تخصیص یابد. همچنین پایش و نظارت از سوی وزارت بهداشت و برگزاری دوره های آموزشی ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها