• تأثیر آموزش بر میزان آگاهی از نقش مکمل اسید فولیک و مصرف آن در زنان باردار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 471
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: یکی از ویتامین های ضروری برای زنان در سنین باروری به خصوص دوران قبل از بارداری و طی این دوران، اسید فولیک است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تأثیر آموزش بر میزان آگاهی از نقش مکمل اسید فولیک و مصرف آن در زنان باردار انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای طی سال های 86-1385 بر روی 126 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های بهداشتی قزوین انجام شد. این مراکز و پایگاه ها به روش نمونه گیری خوشه ای و افراد مورد مطالعه به صورت تصادفی انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه و ابزار آن پرسش نامه بود. جهت بررسی اعتبار علمی پرسش نامه از روش اعتبار محتوا و برای بررسی اعتماد علمی آن از آزمون مجدد استفاده شد. این پژوهش در دو مرحله انجام و بعد از تکمیل پرسش نامه هریک از افراد در یک جلسه آموزشی چهره به چهره به مدت 15 دقیقه شرکت کردند و دو هفته بعد همان پرسش نامه را تکمیل نمودند. داده ها با آزمون های آماری تی، مجذور کا ی و فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: قبل از آموزش %4، %57.1 و %38.9 زنان باردار به ترتیب آگاهی خوب، متوسط و ضعیف داشتند که بعد از آموزش به %57.1، %40.5 و %2.4 تغییر یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.000) قبل از آموزش %84.1 زنان باردار مکمل اسید فولیک را مصرف می کردند که بعد از آموزش به %96 افزایش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p=0.003).

    نتیجه گیری: مطابق با یافته های پژوهش، برای افزایش میزان آگاهی از اسید فولیک و فواید آن توسط زنان در سنین باروری به خصوص زنان باردار، آموزش توسط ماماها، پزشکان و کارکنان بهداشت خانواده ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها