• نیازسنجی آموزشی مردم شهر بندرعباس در خصوص بیماری ایدز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 448
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: شیوع ویروس نقص ایمنی در جهان به سرعت رو به افزایش است. ایران و سایر کشورهای شرق میانه نیز با این افزایش مواجه اند.

    هدف: مطالعه به منظور نیازسنجی آموزشی مردم شهر بندرعباس در مورد ایدز در سال 1381 انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی حدود 2123 نفر از ساکنین این شهر به طور تصادفی در 10 نقطه متفاوت شهر مورد مصاحبه قرارگرفتند .جهت جمع آوری داده ها از یک پرسش نامه استفاده شد که اعتبار و روایی آن مورد سنجش قرار گرفته بود. در پرسش نامه میزان آگاهی، نگرش، اعتماد به نفس، حساسیت افراد به ایدز hiv، شدت درک مردم برای پیشگیری، منافع و موانع آن و منابع کسب اطلاعات سؤال شدند. داده ها با آزمون های آماری تی مستقل، پیرسون، ضریب همبستگی و anova تحلیل شدند.

    یافته ها: سطح دانش و آگاهی مردم درخصوص این بیماری مطلوب بود، ولی نگرش مطلوبی بین سن و آگاهی درخصوص راههای انتقال بیماری رابطه معنی داری به دست آمد (p=0.03, r=0.65). رابطه بین تحصیلات و شناخت راههای انتقال بیماری معنی دار بود (f=3.41, p=0). ولی بین جنس و میزان آگاهی در این زمینه رابطه معنی داری وجود نداشت. در مورد منبع کسب اگاهی، %76.78 افراد اطلاعات خود را از تلویزیون به دست آورده بودند. %40 افراد میزان اعتماد به نفس بالایی جهت پیشگیری از این بیماری داشتند. %48.7 افرد معتقد بودند در صورت ابتلا به ویروس ایدز بدنشان ضعیف خواهد شد و %34.72 معتقد بودند در صورت ابتلا، در معرض بیماری های مختلف قرار خواهند گرفت. %78.18 مردم عدم وجود واکسن علیه بیماری را مانعی در راه پیشگیری از آن می دانستند.

    نتیجه گیری: جهت ارتقای سلامت جامعه، حفظ سطح مطلوب دانش مردم و تصحیح نگرش آنها، به برنامه های بازآموزی و نوآموزی نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم