• مقایسه هورمون های تیروئید قبل و بعد از تعویض خون در نوزادان مبتلا به هیپربیلی روبینمی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 613
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: تشخیص و درمان هیپوتیروئیدی نوزادای از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر تعویض خون بر نتایج آزمون های عملکرد تیروئید در نوزادان مبتلا به زردی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی بر روی 20 نوزاد ترم با سن حاملگی بیشتر از 37 هفته که به روش سرشماری پی در پی انتخاب شده و به علت هیپربیلی روبینمی غیرمستقیم در بیمارستان قدس قزوین بستری و تحت درمان تعویض خون قرار گرفته بودند، انجام شد. تعویض خون با میزان 2 برابر حجم خون نوزادان با خون یک فرد دهنده بالغ انجام شد. هورمون های تیروئید tsh, t4, t3 قبل از تعویض خون، بلافاصله بعد از تعویض خون و 3 روز پس از تعویض خون به روش الیزا اندازه گیری و داده ها با آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین غلظت tsh, t4 نوزاد قبل از تعویض خون بیش از غلظت tsh, t4 کیسه خون بود (p<0.05). بلافاصله بعد از تعویض خون میزان غلظت هورمون های tsh, t4 کاهش یافت، ولی نسبت به مقادیر کیسه خون بالاتر بود (p<0.05). مقادیر tsh, t4 نوزاد سه روز بعد از تعویض خون افزایش نشان داد و به مقادیر قبل از تعویض خون رسید و اختلاف معنی داری بین مقادیر tsh, t4 قبل از تعویض خون و سه روز بعد از تعویض خون مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها و نظر به این که برای غربال گری کم کاری تیروئید از اندازه گیری tsh, t4 استفاده می شود، به نتایج این آزمایش ها، 3 روز بعد از تعویض خون می توان اطمینان نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها