• ارتباط پره اکلامپسی با تماس زن با آنتی ژن های اسپرم همسر

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 657
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: همراهی پاسخ آسیب شناختی شدید مادر به بافت های جنین و جفت با پره اکلامپسی یکی از نظریه های مطرح شده در توضیح علت پره اکلامپسی است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط پره اکلامپسی با تماس زن با آنتی ژن های اسپرم همسر طی تماس جنسی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه هم گروهی آینده نگر در سال 1385 در شهر اصفهان انجام شد. شرکت کنندگان زنان نخست زا بودند که در دو گروه در تماس با آنتی ژن های اسپرم (143 نفر) و گروه عدم تماس با آنتی ژن های اسپرم (250 نفر) قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به فاصله زمانی بین مدت تماس بدن زن با آنتی ژن های اسپرم و ظهور علائم پره اکلامپسی طی حاملگی و زمان زایمان و تا 24 ساعت پس از زایمان پی گیری شد. داده ها با آزمون های تی مستقل، مجذور کای و رگرسیون لوجستیک تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: شیوع پره اکلامپسی در گروه بدون تماس با آنتی ژن های اسپرم %10.8 و در گروه در تماس با آنتی ژن های اسپرم %5.6 و اختلاف بین دو گروه معنی دار بود (p<0.05). میانگین مدت تماس با آنتی ژن های اسپرم در افرادی که به پره اکلامپسی مبتلا نشده بودند به شکل معنی داری بیش از کسانی بود که به این بیماری مبتلا شدند (p<0.05).

    نتیجه گیری: تماس بدن زن با آنتی ژن های اسپرم عامل مهمی در پیش گیری از سندرم پره اکلامپسی است و هرچه مدت این تماس بیش تر باشد، این احتمال کاهش می یابد. نتایج این تحقیق فرضیه تأثیر عوامل ایمنی را بر پره اکلامپسی تأیید می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها