• ارزش پیش گویی کننده تغییرات قطعه st لید avr در تعیین رگ درگیر در سکته سطح تحتانی قلب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 579
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: در سکته تحتانی قلب ممکن است درگیری شریان کرونر راست و شریان سیر کمفلکس وجود داشته باشد که تعیین کننده مرگ و ناتوانی این بیماران است. استفاده از ارزیابی های پیرابالینی غیرتهاجمی در پیش بینی درگیری شریان کرونری راست و سیر کمفلکس مورد توجه است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارزش تغییرات قطعه st لید avr در پیش گویی محل انسداد در سکته تحتانی انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تحلیلی که در سال 1384 در بیمارستان چمران اصفهان انجام شد، برای 100 بیمار با تشخیص سکته تحتانی قلب، نوار قلب استاندارد 12 لیدی 6 ساعته گرفته و سپس تغییرات قطعه st در لید avr نسبت به خط ایزوالکتریک بررسی شد. تغییرات قطعه 0.06 st ثانیه بعد از نقطه j اندازه گیری شد. خط ایزوالکتریک قطعه tp و در صورت تاکیکارد بودن بیمار قطعه pr به عنوان خط ایزوالکتریک در نظر گرفته شد و ویژگی، حساسیت و ارزش پیش گویی مثبت و منفی آزمون در مقایسه با آنژیوگرافی استاندارد که به وسیله سه تفر متخصص قلب خوانده می شد، محاسبه شد.

    یافته ها: از 100 بیمار مورد بررسی، 72 مورد درگیری عروق کرونر راست 28, (rca) مورد درگیری کرونر سیر کمفلکس (cx) داشتند که در 61 مورد قطعه st ایزوالکتریک، 22 مورد افت قطعه 17, st مورد صعود قطعه st وجود داشت. ارزش اخباری مثبت پیش گویی قطعه st ایزوالکتریک در درگیری 78.7% rca و درگیری 21.3% cx بود. ارزش اخباری مثبت پیش گویی صعود قطعه st در درگیری 70.6% rca در درگیری 29.4% cx بود. ارزش اخباری مثبت پیش گویی افت قطعه st در درگیری 54.5% rca در درگیری 45.5% cx بود.

    نتیجه گیری: با توجه به ارزش اخباری بالاتر st ایزوالکتریک در پیش گویی درگیری rca می توان از این معیار در کنار سایر معیارها جهت افزایش دقت تشخیص قبل از آنژیوگرافی استفاده کرد که به تعیین روند بهتر تشخیص و درمان کمک می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها