• بررسی وضعیت سلامت سالمندان استان قم در سال 1386

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 628
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: اولین گام جهت دستیابی به سلامت و پیشگیری از بروز و ابتلای سالمندان به بیماری های مزمن و کاهش شیوع بیماری های ویژه در آنان، شناسایی وضعیت سلامت آنان است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین وضعیت سلامت سالمندان استان قم انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1386 با روش نمونه گیری تصادفی ساده بر روی 151 نفر از سالمندان استان قم انجام شد. اطلاعات از طریق پرسش نامه با مراجعه پرسشگر به سالمند جمع آوری شد. جهت توصیف شاخص های مختلف وضعیت سلامت از آمار توصیفی و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون های همبستگی استفاده شد.

    یافته ها: %57.6 از سالمندان استان قم در معرض خطر ابتلاء به سو ء تغذیه، %35.8 دارای تغذیه طبیعی و %6.6 مبتلا به سوء تغذیه بودند. از نظر سلامت روان %48.3 سالمندان افسردگی %86.7 اضطراب، %8.6 اختلال در عملکرد اجتماعی و %86.7 علائم جسمانی داشتند. %4.6 از سالمندان در معرض خطر ابتلا به زخم بستر بودند. انجام فعالیت های روزانه در %97.2 از سالمندان خوب (کاملاً مستقل)، %6 متوسط (نیازمند به کمک برای کارهای روزمره) و %0.6 کاملاً غیرمستقل بود.

    نتیجه گیری: از آنجا که بسیاری از بیماری های دوران سالمندی قابل پیشگیری و کنترل است، توصیه می شود جمعیت استان آموزش های لازم را جهت پیشگیری دریافت دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها