• ارتباط بین شرایط ارگونومی و محیطی کلاس های درس با احساس درد در دانش آموزان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 503
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: مدرسه محیطی برای شکوفایی استعداد دانش آموزان است، اما بی توجهی به عوامل ارگونومی، سلامتی دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد و آنها را در بزرگ سالی با ناراحتی مواجه می کند.

    هدف: این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین شرایط ارگونومیکی و محیطی کلاس های درس با احساس درد در دانش آموزان انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی تعداد 442 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی (6 تا 11 ساله) شهر زاهدان در سال 1386 به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. نوع، وزن و روش حمل کیف، وزن بدن و احساس درد در اعضای مختلف بدن آنها در پرسش نامه ثبت شدند. این متغیرها با استفاده از متر نواری، ترازو، فتومتر، صداسنج و پرسش نامه ارزیابی شد و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: وزن کیف و محتویات داخل آن در %30.68 دانش آموزان بیش از %10 وزن خود آنها بود. %59.3 دانش آموزان کیف را با پشت خود حمل می کردند. %83.5 دانش آموزان از کوله پشتی و بقیه از انواع دیگر کیف ها استفاده می کردند. %36.9 دانش آموزان از درد شانه، %26.7 از درد زانو و %20.8 از درد پشت شکایت داشتند. رابطه معنی داری بین روش حمل کیف و درد شانه، مچ دست و قسمت تحتانی و فوقانی پشت مشاهده نشد. ولی بین نوع کیف مورد استفاده با درد مچ دست ارتباط معنی داری مشاهده شد (p=0.039).

    نتیجه گیری: آموزش و توجه به اصول ارگونومی در طراحی کلاس ها، نوع و وزن کیف دانش آموزان ضرورت دارد. اگرچه تأثیر عوامل فوق در درد اعضای بدن در کوتاه مدت محسوس نیست، ولی در درازمدت تأثیر نامطلوبی خواهد داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها