• نتایج جراحی داکریوسیستورینوستومی آندوسکوپیک مکانیکی در انسداد اولیه مجرای نارولاکریمال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 551
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: اشک ریزش و داکریوسیستیت متعاقب انسداد مجرای نازولاکریمال، شکایت بسیار شایعی است که درمان جراحی آن داکریوسیستورینوستومی (dcr) نام دارد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین میزان موفقیت dcr به روش آندوسکوپیک و مکانیکی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی آینده نگر طی سال های 1379 تا 1383 بر روی 67 بیمار انجام شد. بیمارانی که بر اساس شرح حال، آزمون رگورژیتاسیون، آزمون شستشوی مجرای اشکی و داکریوسینتوگرافی مبتلا به انسداد اولیه مجرای نازولاکریمال بودند، وارد مطالعه شده و با روش dcr آندوسکوپیک به کمک وسایل مکانیکی جراحی شدند. میزان خون ریزی حین عمل، درد، خون ریزی و اکیموز پری اربیت پس از عمل ثبت و میزان موفقیت عمل در دو پی گیری 6 و 12 ماهه بررسی و داده ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: میزان موفقیت عمل جراحی در پی گیری 6 ماهه %91.4 و در پی گیری 12 ماهه %88.5 بود. میزان خون ریزی حین عمل، تنها در %11.4 بیماران شدید بود و از نظر عوارض نیز در %7.1 بیماران اکیموز پری اربیت مشاهده شد. در سه روز اول پس از عمل درد خفیف یا متوسط در 32 مورد و خون ریزی متوسط از بینی تنها در 2 مورد مشاهده شد.

    نتیجه گیری: dcr آندوسکوپیک مکانیکی بدون نیاز به ابزارهای گران قیمت، می تواند به عنوان روش جایگزین dcr خارجی با موفقیت بالا مطرح باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها